الخميس، 17 مايو 2012

بين البايع والشاري حسب الله

اعترف بدءا أني فاشل في الشراء وافشل في البيع .و السبب ابسط من البساطه . ففي الغالب و بدون تعميم " قال يعني دا مش تعميم" عشان ابيع واشتري لاازم اعرف اكذب وعلى قد ما اعرف اكذب اكتر هاكسب اكتر وبدل ما اكسب 10 هاكسب 60 دا بالنسبع للبيع.
طب و الشرا : عشان تشتري كويس لازم تبقه تبيت اي " غتيت " وبالتالي بدل ما التاجر هايكسب 60 هايكسب 20 .
وللاسف البالغ التاسف الماسوف انا لا بعرف اكذب ولا انا تبيت و الصفتين دول تم عجنهم وخبزهم وتقديمهم في طبق اليوم باسم " الفصال " و الفصال غير التفاوض. التفاوض عمليه محترمه غالبا وبقول غالبا لان المفاوضات سمعتها وحشه . انما الفصال فيه يقسم البائع بشتب مامته انه مش طالع ليه اي مكسب. ويقسم الشاري بالطلاق من مراته اللي مش مجوزها اساسا انه شايف البضاعه دي في المحل الاخر باقل من السعر دا. وفي الاخر تتم البيعه ودا راضي ودا راضي ... وانا مش راضي لان مش بعرف اعمل كده. ولان مخي تخين وفشلت في التعلم.
واحد صاحبي تاجر ليه نظرية بتقول ان الشعب المصري بيحيب القرطسه!!!! إزاي ؟؟؟
تبقه الحاجه ب 50 وفيها نسبه ربح معقوله للبائع بس المشكله ان الزبون هيحس انه اتغلب اذا مفاصلش ومنزلش منها 20 او 30 جنيه مش هايستريح . يوقم التاجر يخلي تمنها 80 والزبون يروح ويفاصل وينزل ويروح مبسوك " متقرطس" انه ضحك على التاجر وفاصل ونزل التمن و التاجر مبسوط انه كسب زياده عن الاول ودا راضي ودا راضي بس انا مش راضي .
انا مش بفاصل يعمي هاروح اشتري ام 50 ب 80 وطبعا مستحيل التاجر لما يلاقيني من التوع اللي مش بيفاصل ضميره هيأنبه ويقلل.. بالعكس جدا .. وبالتالي وغصب عني بقيت مشارك في منظومه القرطسه غصبا عني وبدون إرادتي.
السؤال : هللللللللللللل البيع و الشرا موهبه يولد الانسان بها ؟
اعلم جيدا انها شيئ يمن تعلمه وممارسته وعامل المعلومات مهم فلو اعلم السعر الحقيقي للسلعه سيكون الامر محسوم ولكن رغم ذلك بجد اناس موهبين في البيع والشراء بالفطره.
السؤال الثاني: هلللللللل يجب ان يكون البائع والشاري احدهما كاذب و الاخر تبيت لكي تسير المنظومه ؟
الا يوجد بيع وشراء سلس وهادئ وعديم القرطسه
* اتذكر الحاج ماجد اثناء سرده تفاصيل رحلته في الصين انه فوجئ ان لديهم فصالا كما لدينا وان كان مختلف فهو فصال بالنسبه " نسبة الخصم %" ولكن ما يعزيني اننا لسنا وحيدين فالقرطسه اصحبت عالميه ولكن
واخيرا : لما احنا شاطرين قوي كده وبنعرف نبيع ونشتري امال خيبتنا كانت قويه في بيع الغاز و الاراضي و المصانع والشركات ليه ؟

هناك تعليق واحد:

Blogger يقول...

.انضم إلى eToro وقُد ثورة التكنولوجيا المالية

eToro هي السوق الرائدة للجيل التالي من المتداولين والمستثمرين. بإمكانك تحقيق أرباح مباشرة من خلال التداول عبر الإنترنت وقيادة خمسة ملايين متداول اجتماعي حول العالم، والحصول على الأموال باعتبارك تمثل جيلاً جديداً من مدراء الصناديق عندما ينسخ الآخرون استثماراتك.